Jakie są prawa i obowiązki rodziców w przedszkolu?

Prawa przysługujące rodzicom oraz obowiązki na nich nałożone mają służyć dobrej współpracy, której celem jest bezpieczeństwo i dobre samopoczucie smyka w przedszkolu. Wymiana doświadczeń i współpraca między rodzicami jest niezwykle cenna, zarówno dla dzieci, jak i dla przedszkola.

Zawsze realizujemy prawo do informacji na temat dziecka, jego postępów, zachowania i samopoczucia. Uwierzcie, że wszystkie kwestie sporne da się omówić z pełną kulturą i poszanowaniem odmienności zdań.

Liczymy z tym, że inni rodzice będą wnosić sprzeczne z naszymi żądania. Jedni proszą o więcej ruchu, inni o więcej wyciszenia, są zapaleni zwolennicy i przeciwnicy leżakowania, słodyczy itp. Zdarza się, że mama, odprowadzając, prosi: "Staś ma trochę kataru, proszę więc nie brać dziś grupy na spacer". Dokładamy starań, by tego rodzaju postępowanie nie było naszym udziałem. Po pierwsze, dziecko z objawami przeziębienia w ogóle nie powinno znajdować się w przedszkolu, bo szkodzi to jemu i innym dzieciom. Po drugie, oczekiwanie, iż z uwagi na stan zdrowia Stasia cała grupa będzie pozbawiona dbałości o zdrowie, jest co najmniej niestosowne. Jak widać dobrze jest zastanowić się, czy to, co zamierzamy zaproponować, ma szansę wpłynąć korzystnie na całą grupę najmłodszych.

Najwięcej praw rodzice zdobywają, wchodząc do Rady Rodziców. To ona podejmuje decyzje o wysokości składek oraz ich przeznaczeniu, o wyborze dostępnych w przedszkolu zajęć dodatkowych, o organizacji wycieczek i uroczystości. Rada reprezentuje wszystkich rodziców.

Prawa i obowiązki rodziców wpisane są w Statut Przedszkola, jednak mało kto tam zagląda. Niestety współpraca z przedszkolem nie będzie się dobrze układała, jeżeli Wasze poczucie obowiązku zostanie sprowadzone do regularnego opłacania świadczeń. Trzeba włożyć trochę wysiłku w aktywny kontakt z placówką, w której Wasze dziecko spędzi większość swoich dni przez najbliższe cztery lata. W dużej mierze od Was zależy, jak będzie sprawowana opieka.

Bezcenna jest przede wszystkim aktywność pozytywna. Proponujcie wartościowe zabawy i lektury, pomoc w organizacji uroczystości i imprez rodzinnych, wspierajcie wychowawczynie w ich działaniach. To wszystko składa się na funkcjonowanie całej grupy i atmosferę dnia codziennego. Nauczycielka sprawująca opiekę nad grupą znacznie pewniej i lepiej będzie odnosić się do dzieci, wiedząc, że darzycie ją zaufaniem, jesteście gotowi współpracować i pomagać, choćby dobrym słowem. Współpracą jest też tłumaczenie dziecku różnych zachowań wychowawczyni. Podejście ze zrozumieniem do tego, że nie pozwoliła chłopcom bić się o ciężarówkę, wpłynie na Waszego malca znacznie bardziej kojąco, niż skwitowanie zajścia oburzeniem, jak w ogóle mogła dopuścić do takiej agresji. Weźcie pod uwagę, że do grupy trafiają dzieci już w pewnym stopniu ukształtowane i zachowanie nauczycielek jest przeważnie reakcją na to, co robią ich podopieczni.

Dobra opinia i sprawna praca przedszkola budowana jest przez pracowników, rodziców i dzieci. Tak więc pamiętajcie, że również od Was zależy, do jakiego przedszkola chodzi Wasza pociecha.

Na podstawie M. Rzadkiewicz „Mamo, tato idę do przedszkola” opracowała mgr Danuta Fojcik